خورشید خانوم




« قبلی | صفحه اول | بعدی »

December 30, 2006


اعدام صدام: سرپوش روی حقایق؟


فکر کنم اکثرمون تو فامیل یا همسایگی یا دوستا و آشناهامون کسایی رو داشتیم که تو جنگ کشته شدن یا اسیر شدن و هیچکدوممون از جنایت های صدام دور نبودیم و کسی رو نمی شناسم که از صدام بدش نیاد. اصلا نمی خوام بحث مخالفت با مجازات اعدام رو هم بکنم الان (من با مجازات اعدام مخالفم.) چیزی که شدیدا ناراحتم کرده اینه که چرا الان و اینقدر زود باید صدام اعدام شه؟ اگه اشتباه نکنم نمی شه برای کسی که مرده دادگاه بین المللی برگزار کرد دیگه. به همین راحتی پرونده خیلی از جنایت های بین المللی صدام بسته شد. کی از این مساله سود می بره به جز مثلا کشورهایی که در طول جنگ عراق با ایران صدام رو حمایت کردن؟ دادگاه های بعدی صدام می تونست کلی به روشن تر شدن تاریخ کمک کنه. حرصم در میاد. به همین راحتی رو خیلی چیزا سرپوش گذاشته می شه. صدام اعدام شد و خیلی ها خوشحال می شن برای چند روز، ولی کشته شدن این آدم جز خنک شدن دلمون برای چند روز فقط باعث می شه که خیلی های دیگه که تو جنایت های اون شریک بودن از جمله بعضی دولت های غربی از محاکمه در برن. کی به صدام سلاح فروخت؟ کی بهش بمب شیمیایی داد؟ کی حمایتش کرد؟ خون یک میلیون صدها هزار کشته ایرانی تو جنگ با عراق فقط به گردن صدام نبود. حالا کی بقیه کسایی که تو این جنایت شریک بودن رو به محاکمه می کشه؟ نمی تونم باور کنم که اجرای سریع حکم اعدام صدام یه تصمیم کاملا مستقل از طرف دادگاه عراقی و دولت عراق بود. مرگ صدام در زمانی که هنوز خیلی حرف ها ناگفته مونده خوشحالی نداره. شاید باید عزادار این باشیم که خیلی از حقایق در مورد جنایت هایی که در حق ایران شد در طول جنگ با عراق همراه با صدام دفن می شه. طبق قانون عراق می شد که صدام در تمام دادگاه ها شرکت کنه و اگر حکم اعدام هم در هر کدوم از دادگاه ها صادر شه هم حکم معوق بمونه تا پایان همه دادگاه ها و آخر سر اعدام شه. چرا این اتفاق نیفتاد و فوری در پایان اولین دادگاه حکم اجرا شد؟ چه ناگفته هایی که ممکن بود در دادگاه های بعدی گفته بشه در مورد جنایت هایی که صدام در حق خود عراقی ها کرد. کی بیشترین سود رو می بره از اعدام صدام در چنین لحظه ای؟ خیلی ها می گن اعدام یه دیکتاتور برای بقیه دیکتاتورها درس عبرت می شه. گیرم که بشه (که اعتقاد دارم نمی شه)، ولی حتی طبق همین استدلال اگه دادگاه های بعدی برای بقیه جنایت هاش هم برگزار می شد و به خاطر بقیه جنایت هاش هم بازخواست می شد درس عبرت بهتری نمی شد؟ دلم خوشه اینجا دارم این خزعبلات رو می نویسم وقتی که می دونم هیچوقت به این سوال ها جوابی داده نمی شه و شرکت های نفتی و کارخونه های اسلحه سازی کارشون رو ادامه می دن و سودش رو می برن و عراقی که تیکه پاره شده کماکان درگیر جنگ داخلی هستش و دولت هایی که صدام رو حمایت کردن به کارشون ادامه می دن و شبکه های خبری آمریکا صحنه های خوشحالی عراقی ها رو نشون می دن که مثلا نشون بدن آمریکا عراق رو نجات داد و دولت آمریکا هم یه چیزی داره تو چشم دنیا بکنه که مثلا روی گندکاری هاش تو عراق سر پوش بذاره. ای کاش حداقل دنیا جای بهتری می شد با اعدام صدام...




Comments

sadam lahzeye akhare zendegish khaste bud ke tirbarunesh konan
vali edamesh kardan
to miduni chera?


---
خورشید: نه و جایی هم در این مورد نشنیدم.

sun | December 30, 2006 4:28 AM


سلام و خسته نباشید به بلاگ شما لینک دادم ممنون میشم که به بلاگ من لینک دهید با تشکر

پلاسفا | December 30, 2006 4:43 AM


یعنی واقعا اعدام شد؟ مگه نگفته بود تیرباران بشه؟


---
خورشید: دار زدنش. سی ان ان و بی بی سی نشون دادن (البته لحظه مرگ رو نه، ولی تا جایی که طناب رو گردنش انداختن.)

زهرا | December 30, 2006 4:44 AM


صنم جان سلام، نکته ای را که مطرح کردی کاملاً با اعدامهای اول انقلاب هم همخوانی دارد، آنموقع هم به نفع خیلیها نبود که دست اندرکاران رژیم سابق محاکمه شوند، چرا که میترسیدند که چه چیزها که برملا نشود. و وقتی دقیق به این قضیه بنگری یکی از دلایلی که قدرتمندان همیشه سعی به حذف فیزیکی و اعدام مخالفان دارند، ترس از برملا شدن رازها و سرها است.

موناهیتا | December 30, 2006 5:43 AM


همیشه همینطور بوده. همیشه اسراری هست که به خاطر آشکار نشدنسون هر کاری می کنند. اعدام صدام کمترینشه!

آبجی بزرگه | December 30, 2006 6:01 AM


1- حتی اگر هزار جلسه دیگه هم دادگاه برگزار می شد (که برای کارایی که صدام کرده خیلی کمه هنوز) اون چیزایی که تو می گی، روابط صدام با کشورهای دیگه و... و... افشا نمی شد.
2- من هم کردم هم ایرانی، هم پدر و مادرم (و خانواده هاشون) عراق زندگی می کردن که با اومدن صدام همشون به خاطر کرد ایرانی بودن اخراج شدن، اموالشون مصادره شد و حتی پسرهای جوونشون (پدر من اون موقع عراق نبوده) زندانی، شکنجه و بعداً اعدام شدن (خیلیاشون خانواده هاشون فقط وقتی تونستن خبر بچه هاشونو پبدا کنن که حکومت صدام سقوط کرد یعنی بعد از بیشتر از سی سال)، بعدشم که مثل همه ایرانی ها محصول جنگ عراق و چیزایی که خودت خوب می دونی، پس شاید حتی بیشتر از تو و یا خیلی ها از این جنایتکار خاطره بد داشته باشم، اما حتی صفر درصد هم به محاکمه درست و حسابی اون امیدوار نبودم.
3- ایران در سال های آخر جنگ حماقت هایی کرد (با ادامه جنگ که دیگه تحمیلی و دفاعی نبود) که بعدا باعث شد با اون قطعنامه که اجباراً برای نجات خودش و بعد اون همه نابودی مجبور به امضاش بود حق هر پیگیری ای رو (از غرامت و...) واگذار کنه. زیاد (یعنی اصلاً) نمی شد رو حتی تشکیل دادگاهی به خاطر جنگ با ایران حساب کرد. ایران از همون سال های اول به بعد دیگه توی جنگ محق نبود، بلکه خودش هم متجاوز بود. فکر نمی کنم حتی خود ایرانم دوست داشت همچین دادگاهی برگزار بشه.
4- من با مجازات اعدام موافق نیستم و کیه که ندونه برا آدمی مثل صدام اعدام اصلاً هیچی نیست. هیچ دردی رو هم از کسی دوا نمی کنه. اما ادامه پیدا کردن این دادگاه و زنده موندن بیشتر صدام فقط به اوضاع متشنج عراق (به خاطر تروریست هاس طرفدارش) و ادامه پیدا کردن هر چه بیشتر این عملیات های تروریستی دامن می زد. هرچند که هنوزم از این عملیات های تروریستی خواهند داشت بدبختانه، ولی نمی دونم یه جورایی دلم می خواد یه روزی بالاخره تموم شه و حس می کنم تا روزی که صدام زنده بود که اصلاً هیچ شانسی وجود نداشت، الان هم فقط یه شانس خیلی کم.
نمی دونم، ولی از دیشب که حرف اعدامش بود و امروز صبح که شنیدم اعدام شده دیگه همش گریه ام می گیره به طرز احمقانه ای! یاد همه نفرینایی می افتم که از بچه گی از پیرزناوو جووناوو همه شنیدم که همشم آرزوی مرگ صدام بود و حالا...

مينا | December 30, 2006 6:15 AM


فکر می کنم که بیشتر اعدامش کردند که بلکه جنک داخلی عراق را بخوابونن. ولی کاش اینقدر همه چیز را با دید توطثه بزرک نمی دیدیم. صدام خواست که تیرباران بشه چون میخواست یه قهرمان جنگجو بمیره و عراقیها اجازه ندادن چون میخواستند به عنوان یه قاتل اعدام بشه. شاید اعدام صدام به نفع بوش بود برای اینکه اگه وکلای صدام میتونستن حکم قاضی امریکایی را بر تحویل ندادن صدام به عراقیها که باید بزودی صادر میشد را بگیرند خیلی چیزها برملا میشد. اما یه ذره فکر کنید فقط صدام که از همه چیز خبر نداره بفیه دولتمردان عراقی هم هستند. بزودی همه برای چندر غاز پول راضی میشن خاطراتشون چاپ بشه و بعد نوبت تاریخنویساس که حقایق را در بیارن . راستی فکر می کنید صدام به چیزی اعتراف میکرد در تمام دادگاهش همه چیز را انکار کرد . چطور ممکن بود مساثل بزرگتر را قبول کنه؟

نرگس | December 30, 2006 6:17 AM


جالبه که من و تو و همه اونهایی که جنگ رو تجربه کردند در یک روز در همین مورد می نویسیم. آره عزیز، کلی قضایا هست که نباید رو بشه...

Khodadad | December 30, 2006 6:32 AM


Such issues wouldn't have ever been discussed anyway whether or not they had continued the trial. Now ther is at least one less evil on this planet.

Azadeh | December 30, 2006 6:47 AM


چه خوب که ديگه فليتر نيستي

jodie | December 30, 2006 6:47 AM


كاملا باهات موافقم دلم ميخواست خيلي بدتر از اين مي مرد نه به اين راحتي، اين حداقلش بود

خانم شین(روزهاي با هم) | December 30, 2006 7:43 AM


کشتنش به این سرعت، دقیقا همین سرپوش گذاشتن روی حقایق بوده که میگی... دختری رو می شناسم که همین امروز با خانواده اش رفته سر قبر پدرش که تو جنگ کشته شد. از خوشحالی؟ نه...
اونایی که می گن با اعدام صدام دل آسیب دیده های دوران حکومتش شاد شد، باید از این جور آدمها بپرسن که چرا انقدر غصه شون بیشتر شده..
احمقانه است. سواستفاده از دادگاه های بین المللی برای خفه کردن دیکتاتوری که می تونست درباره خیلی چیزا حرف بزنه...

آذین | December 30, 2006 9:47 AM


I can not agree more. Well written

Rosta | December 30, 2006 12:29 PM


این فقط صدام نیست که باید محاکمه می شد برای خونه هزران ایرانی وعراقی جناب اقایان سران دولت و حکومت ایران هم کم تقصیر نبودند. کاش یه نوک اشاره ای به این موضوع در کنار صدام کشورهای که اسلحه دادن فروختن نفت خوردن و گرفتن هم می کرد. امیدوارم این دفعه دیگه نظراتی چون انتخاب بد بدتر فلانی از خودش دفاع کرد آنها اسحله فروختن مقامات ایران هم خریدن از این جور ماست مالی نشنویم.

RO | December 30, 2006 5:00 PM


خیلی قشنگ گفتی. اما فکر می کنی مثلا اگر صدام 5 سال دیگر اعدام می شد اطلاعات جدیدی گیر ما می آمد. نه خیر اگر به دنبال به دست آوردن اطلاعات سری هستی باید یه 50 سالی صبر کنی تا اسناد رو بشوند. وگرنه مطمئنا اطلاعات الان کاملا دسته بندی شده وجود دارند و به وجود صدام دیگر احتیاجی نیست.

پنگوئن | December 30, 2006 5:01 PM


چی بگم خورشید خانوم ... ماها بیشتر از هر کس بچگی و جوونیمون از دست اون از دست رفت و حالا هم غصه دار اینکه اعدام شد تا پوشش باشه بر آنچه پشت پرده گذشته !!!از دیشب تا حالا لحظه ای از ذهنم بیرون نبوده !!! برای جنایتهایی که نسبت به ایران کرد مواخذه نشد ... اون روستاییانی که به دستش کشته شده بودند هم انسانند ولی اون همه جوون و کودک و ریز و درشت ایرانی .... این اواخر کم مونده بود اسمشو نبرهای کشور ما به عنوان قهرمان مبارزه با امریکا هم ازش یاد کنن !!! چی بگم....

مخمل بانو | December 30, 2006 5:09 PM


سلام. نبايد اعدامش مي كردن. اعدام واسه آدمي مثل اون خيلي كمه. بايد مي ذاشتن زنده بمونه و تو حقارت بميره. مثل اون موقعي كه تو يه سوراخ زير زميني پيداش كردن.

امير ارسلان | December 30, 2006 5:30 PM


نوشتی: "طبق قانون عراق می شد که صدام در تمام دادگاه ها شرکت کنه و اگر حکم اعدام هم در هر کدوم از دادگاه ها صادر شه هم حکم معوق بمونه تا پایان همه دادگاه ها و آخر سر اعدام شه"

میشه بگی اینو از کجا در آوردی. اگه از اتفاقی که افتاده خیلی ناراحت هستی این موضوع دروغگویی رو توجیه نمیکنه. طبق قانون عراق بعد از اعلام حکم 30 روز وقت هست که حکم اجرا بشه.


---
خورشید: این چیزی بود که من از سی ان ان شنیدم دیشب و چندبار هم شنیدم. حالا اگر هم اشتباه کنم دلیل بر دروغ گویی نمی شه لزوما.

کاوه | December 30, 2006 6:41 PM


سفیر عراق در جایی که یادم نیست (شاید سازمان ملل) در سی ان ان گفت که صدام این قدر جنایت کرده بود که اگر قرار بود به تک تک اونها رسیدگی بشه بیش از مدت زمامداری اش زمان لازم داشتیم. کلا حرف بی پایه ای است البته. این رویکرد خیلی جهان سومی بود. اتفاقا باید برای تک تک جنایات دوران صدام محاکمه ای برپا می شد و بعد صدام به حبس ابد محکوم میشد. همین طور که امروز یک عراقی-کانادایی در سی بی سی گفت باید سلسله ی خشونت حکومت جدید در قبال حکومت قدیم یک وقتی پایان میگرفت.

ahmadreza | December 30, 2006 7:05 PM


akhe ma ki hastim ke raje be margo zendegi ye nafar tasmim begirim. koddom adami mitoone az koshte shodane ye nafar dige harchand ham jenayatkar ezhare khoshhali kone.

gelareh | December 30, 2006 10:25 PM


به نظر منم بهتر بود كه به همه جرائم صدام رسيدگي ميشد و وقتي به نظر من وتويي كه اين وسط لطمه خورديم عادلانه بوده كه محاكمه ادامه پيدا كنه خب معلومه كه اين وسط اونايي كه با من و تو تو يه صف نيستن دوست ندارن و اگه زورشون برسه نميذارن. و ديديم كه نذاشتن!
اما واقعيتش من فكر نمي كنم ادام شده باشه. همش حس مي كنم فيلمشون بوده. چون مي تونست حداقل با حظور يه تعداد كمي از خوانواده هاي قربانياش باشه! يا حداقل مي تونستن پخش زتده داشته باشن يا نه اصلاً همون غير زنده اش رو بعداً منتشر كنن. كلاً قضيه به نظرم يه جورايي بو ميده!

اما اگه برا همه ما هم بد شد فكر مي كنم يه كمي به بهتر شدن اوضاع داخلي عراق كمك كنه. چون تا جايي كه دوست عرلقي من ميگه خيلي از اين نابساماني ها رو زير سر طرفداراي صدام و بعثي ها ميدونن!

مانا | December 31, 2006 6:06 AM


اينا را كه خواجه حافظ شيرازم مي دونه ، يك چيزي بگو كه سوال باشه و كسي ندونه ....

پرهام | December 31, 2006 9:37 AM


syamak | December 31, 2006 9:57 AM


tamame harfato ghabool daram.hamishe hamine hamishe adam hersesh dar miyad ke haghayegh na gofte mimoonan!
kari nadarma hacheghadr ham ke adame kasifi bood amma ba in haal kheyli vahshatnake in mojazate edam!

AilAr | December 31, 2006 11:15 AM


این جونوری که من دیدم عمرا تو دادگاههای احتمالی دیگه اش هم حرف میزد.

آشنا | December 31, 2006 3:22 PM


آنچه همیشه وجود داشته اینه که دنیا همیشه پر بوده از این بی عدالتی ها حتی همین اعدام که باز هم حکمش با اینکه زیر نام قانون وعدالت انجام گرفت بی عدالتی بود در حق بسیاری. ولی بهتره کمی خوش بین باشیم و به این قضیه اینطور نگاه کنیم که درسال جدید میلادی دنیا حداقل از شر یه موجود پلید خلاص شده

راحله | January 1, 2007 1:59 PM


sanam baanoo in harfaayi ke zadi mire rooye resume man dar community va hame khahand khoond, merci. nafahmidi chi migam az ayalaa bepors.

ME | January 2, 2007 2:35 AM


ایا شما اعدام در ملا عام دیده اید ؟ نظرتون راجع به اون چیه ؟

یاسین | April 26, 2007 10:44 AM


Post a comment




Remember Me?


 

RSS Feed
Add to Google Reader or Homepage