خورشید خانوم




« قبلی | صفحه اول | بعدی »

February 19, 2009


وقتی از اصلاح طلبی حرف می زنیم از چی حرف می زنیم؟


من امسال اون شور و شوق گذشته رو برای اومدن خاتمی ندارم. راستش ته دل امیدوار بودم که اصلا کاش کس دیگه ای به جای خاتمی نامزد بشه. همین فکر اینکه خاتمی 8 سال رئیس جمهور بوده و فرصت داشته و حالا دوباره ممکنه رئیس جمهور بشه حس خوبی نمی ده بهم. آدما یه فرصتی بهشون داده می شه، 4 سال تا 8 سال، که یه کاری بکنن در جایگاه ریاست جمهوری (که به نظر من خاتمی خوب هم کار کرد). حالا به نظر من این یه شکست واضح برای اردوی اصلاح طلباست که بعد از چهارسال دوباره تنها ورقی که دارن رو کنن خاتمیه. این نشون از سکون و حتی برگشت به عقبه. نشونه اینه که این گروه (حزب؟) نتونسته به جلو حرکت کنه، خودش رو بازسازی کنه، اتاق فکر حسابی داشته باشه، پیشرفت کنه. یعنی گروهی که اسمشون اصلاح طلبه حتی نتونستن تو ساختار داخلی تشکیلات خودشون رفورمی ایجاد کنن که باعث بشه این گروه حرکت رو به جلو داشته باشن.


من نمی خوام روضه ناامیدی بخونم و بگم که خاتمی انتخاب نمی شه یا نباید بشه. شاید دوباره رای بیست میلیونی بیاره. به هر حال وقتی قحط الرجال باشه شخصیت کاریزماتیک خاتمی ممکنه کارساز باشه. نمی گم هم که آدما نباید بین انتخاب بد و بدتر یا اصلا بد و خوب اونی که بهتره رو انتخاب کنن. ذهنیت عملگرا و واقع بین که رویای انقلاب جدیدی نداره می گه باید اونی که بهتره رو به هر حال انتخاب کرد.


ولی من حرفم اینه که نامزدی دوباره خاتمی با ایدئولوژی اصلاح طلبی در تضاده. پیش بینی من اینه که اگر آخرش گزینه های رئیس جمهوری احمدی نژاد و خاتمی باشن اکثریت به خاتمی رای بدن و اصلا هم من نمی خوام هیچ چیزی در رد یا موافقت با این اتفاق بنویسم. می خوام فقط بگم حواسمون باشه، دوروبری های آقای خاتمی که ظاهرا با رسانه های آنلاین و وبلاگ ها هم خوب آشنایی دارن و شاید نوشته های وبلاگ های ما رو بخونن هم حواسشون باشه، که اگه خاتمی پیروز انتخابات بشه، به معنی این نیست که اصلاح طلبا پیروز شدن یا موفق بودن. فقط معنی اش اینه که چاره دیگه ای نبوده.


من از هرکسی که خودش رو اصلاح طلب می دونه یه سری سوال دارم. دقیقا منظور دوستان از اصلاح طلبی چیه؟ چی رو می خوان اصلاح کنن؟ من مثل نیک آهنگ گیر به این نمی دم که چرا "اصلاح طلبا" دور و بر یه سری خط قرمزها نمی رن و خواستار حفظ وضع موجودن. به هر حال ما داریم از رفورم حرف می زنیم نه انقلاب. رفورم همیشه تو چارچوب کلی وضع موجود کار می کنه و فقط یک سری چیزا رو تغییر می ده. برای خیلی ها ممکنه حال به هم زن باشه، ولی برای رفورم عملگرا و واقع بینانه باید با قدرت مذاکره کرد، باج داد، زیر بار خیلی چیزای ناخوشایند وضع موجود رفت و من هم مثل خیلی های دیگه فکر می کنم که تو شرایط فعلی ایران رفورم خیلی بیشتر از انقلاب و یا حاکمیت تندروها جواب می ده. (انقلاب که اصلا عملی نیست.) ولی آیا دوستانی که خودشون رو اصلاح طلب می نامن واقعا به این عنوان اعتقادی دارن؟


نمی شه انتظار داشت اصلاح طلبا برن توی شیکم سیستم ولایت فقیه یا اصلا اسلامیت جمهوری اسلامی رو کنار بذارن یا مثلا خواستار لغو حجاب اجباری شن، چون به هر حال می خوان تو وضع موجود کار کنن و خب اسلام و ولایت فقیه و حجاب بخشی از هویت سیستم حکومت فعلیه. ولی آیا مثلا اصلاح طلبا راهکار عملی و برنامه دارن که وضع اقتصادی ایران رو واقعا اصلاح کنن و به داد دل قشری از جامعه که در فقر به سر می برن و دوره قبل به احمدی نژاد احساس نزدیکی بیشتری کردن برسن؟ آیا واقعا برنامه عملی برای اصلاح سیستم آموزشی کشور دارن؟ برنامه ای برای حقوق زنان دارن؟ آیا مثلا برنامه ای برای حمایت عملی از جنبش زنان ایران که عملا یه جنبش رفورمیستیه نه انقلابی دارن؟ آیا مثلا ما حمایت عملی آقای خاتمی از کمپین یه میلیون امضا رو شاهد خواهیم بود؟


حس من اینه که برنامه ای نیست. حس من اینه که دامنه وضع موجودی که باید حفظ شه برای اصلاح طلبا خیلی گسترده است. حس من اینه که تغییر رادیکالی صورت نمی گیره. یعنی به نسبت هشت سال قبلی که خاتمی بود اتفاق جدیدی نمی افته. حس من اینه که در بهترین وضع همون دوره هشت سال ریاست جمهوری خاتمی رو تجربه کنیم که برای زمان خودش خیلی هم خوب بود. اما اصلاح بیشتر؟ تغییر بیشتر؟ من چشمم آب نمی خوره. به نظرم اونایی که تریبونی دارن برای حرف زدن تو این فرصت باقی مونده باید سوال بپرسن از اصلاح طلبا. یادشون بندازن که اصلاح طلبی فقط یه عنوان دهن پر کن نیست. یه ایدئولوژیه که نیازمند عمله. بهشون بگن که برگشت به دوره هشت ساله ریاست جمهوری خاتمی اصلا کافی نیست و معنی اصلاح طلبی نمی ده. باید اتفاقی فرای اون دوره بیفته.


اصلاح طلبای عزیز، برنامه هاتون رو رو کنید. جز انتخاب بین بد و بدتر و بغض معاویه، چه توجیهی هست که ما به شما رای بدیم؟ شما دقیقا چی رو و چه جوری می خواین اصلاح کنید؟


کاش به حداقل ها راضی نشیم...


پ.ن. داریوش ملکوتی مجموعه ای از نوشته های وبلاگ ها در مورد حضور خاتمی در انتخابات این دوره رو اینجا داره جمع می کنه.




Comments

خورشید خانم جان! هیچ کس نداند خورشید خانم می‌داند که من نوشته‌های او را با علاقه می‌خوانده‌ام و گاه ‏هم در من واکنشی پدید می‌آورده که خودخواسته و داوطلبانه با خورشید خانم در میان می‌گذاشته‌ام. در نگاه ‏من به وضعیت امروز کشور پیشرفت ممکن است حتی اگر حلزونی باشد. دیده‌ای حلزون چه جوری میلی‌متری ‏پیشروی می‌کند؟ همین امروز در کشور پیشرفت ممکن است حتی اگر حلزونی باشد. و پیشرفت، حتی حلزونی ‏آن هم بایستی در راستای جمهوری بیشتر یا دموکراسی بیشتر در کشور باشد. نامزدی خاتمی برای انتخابات ‏ریاست جمهوری آینده پیشرفت نیست، حتی از نوع حلزونی آن، پس نمی‌تواند در راستای جمهوری بیشتر یا ‏دموکراسی بیشتر باشد. خوشبختانه این نوشته بخوبی نشان می‌دهد که خورشید خانم امید به پیشرفت را از ‏دست داده‌ است و جای نگرانی هم ندارد. خیر پیش. هر موقع خواهان پیشرفت، حتی از نوع حلزونی آن بودی، ‏مرا هم خبر کن. شاید توانستیم گفتگو بکنم. خیر پیش.‏

هوشنگ


--
خورشید: هوشنگ جان من در چارچوب دو تا غالب رفورم و انقلاب و چیزهایی که ممکن و عملیه حرف زدم. شما جز این دو غالب غالب دیگه ای می شناسی؟

خورشید خانم | February 19, 2009 11:10 AM


سلام خورشید خانم!


من هم با دیدگاهتون موافقم. اصلاح طلبها یا قلع و قمع شدند (مثل حجاریان، نوری و ...) و یا همونطور که بودند باقی موندند بی هیچ حرکت چشمگیری. خاتمی برای من هم اون آدم سال ۱۳۸۰نیست و من هم انگیزه ای برای شرکت توی انتخابات ندارم اما اگه قرار باشه روزی بین خاتمی و احمدی نژاد یکی رو انتخاب کنم حتما این کار رو میکنم.


اتفاقا من هم همین امروز مطلبی درباره انتخابات توی وبلاگم نوشتم که خوشحال میشم نظرتون رو در موردش بدونم.


همیشه پاینده باشی :)


--
خورشید: ممنونم نیلوفر جان از نظرت. حتما سر می زنم به نوشته ات.

نيلوفــــــــر | February 19, 2009 1:04 PM


BBC??!!!!! aasheghetam. good luck bloger e mahboobam :*

Mahsa | February 19, 2009 2:26 PM


آخه این رکود مشکل بقیه گروه ها هم هست. وقتی اجازه داده نشه نیروهای تازه نفس وارد یه جریانی که جریان حکومت ایرانه بشه مثل مرداب بعد از یه مدتی می گنده! همشون همینن. تکراری بدون هدف و پر از شعار های تکراری.


حالا بازم خاتمی بهتر از بقیه است. و اما درباره کمپین و حرکت زنان من فکر نمی کنم هیچ گروه فکری وابسته به دولت حمایتش کنه و دلیلش غیر دولتی بودن جریان. تجربه من نشون داده تا جریانی رو ولو به زور به نظام نشه چسبوند جلوشو میگیرن. این وابسته بودن به دولت هم بزار کنار همون حجاب اجباری و ولایت فقیه و بقیه اصولی که تو نظام هست و کسی قدرت نداره خلافشو فکر کنه. (من موافقش نیستم ولی اگه تنها راه چاره باشه چی؟) پیشنهاد من به عنوان یه هوادار جنبش اینه که یه جوری جنبش زنان باید از داخل نظام یارگیری کنه و فکر کنم تفکر اصلاح طلبا اجازه پذیرش جنبش رو بیشتر میده تا فرضن اصول گراها که اکثرن چندین زن دارن و تمام زورشونو دارن میزنن که همین یه ذره حقی که زنا دارن بگیرن ازشون.


--
خورشید: ببین یه عده از زنای اصلاح طلب هستن مثل محتشمی اینا که حمایت کردن از جنبش زنان و اصلا خودشون رو جزئی از جنبش زنان می دونن. جنبش زنان ایران هم به شکل عمومی اش خیلی بسته نیست به روی حکومت و دور خودش دیوار نکشیده. سر مثلا قضیه لایحه خیلی ائتلاف ها به وجود اومد. موضوع اینجاست که چقدر دولت اصلاحات بعدی تغییر وضعیت زنان رو و حمایت از خواسته های جنبش زنان رو بذاره توی دستور کارش. تجربه نشون داده اصلا خود دوستانی که اسمشون رو اصلاح طلب گذاشتن خیلی اهمیت نمی دن به حقوق زنان. کما اینکه قصه ها هست از جو ضد زنی که در خیلی از مطبوعات اصلاح طلب بوده و هنوز هست. خب حالا ما باید بپرسیم این چه جور اصلاح طلبی ایه که به اصلاح حقوق زنان اهمیتی نمی ده یا تلاش عملی نمی کنه برای اصلاح این حقوق؟ اگه توجه کرده باشی هم من مثلا حجاب رو جزو چیزایی که باید اصلاح بشه نذاشتم چون متوجهم که تو شرایط فعلی خیلی کارها رو نمی شه کرد. ولی آخه مثلا حق طلاق دادن به زنان که دیگه جزوی از هویت این نظام نیست و با شرع هم منافاتی نداره (یعنی می شه براش کلاه شرعی درست کرد همونطور که تو لایحه حمایت از حقوق خانواده سال 53 با راهنمایی های آیت الله خویی محافظه کار و سنتی کلاه شرعی براش درست کردن و حق طلاق به زنا دادن.) ولی در مجموع فکر کنم خیلی اختلاف نظری نداریم. فقط موضوع اینه که باید سوال کنیم از اصلاح طلبا و بهشون فشار بیاریم. اینها خیالشون راحته ملت از احمدی نژاد جونشون به لبشون رسیده و حالا چک سفید امضا می دن به اصلاح طلبا.

40tike | February 19, 2009 4:47 PM


صنم سلام
متاسفام که تو بهد ا زجند سال تجریه زندگی در کشورهای ازاد هنوز داری سنگ یک حکومت دیکتاتور به سینه میزنی ! دوست من اگه حجاب اجباری مسئله زنان ایرانی نیست چرا شما توی لندن با روسری نمی گردی ؟ مرگ خوبه واسه همسایه ؟ کاشکی همه ما میتونستیم لااقل کمی منصف باشیم اسم جمله (انقلاب که اصلا عملی نیست.)هم که حرف پاسدار هاست چون تمیخوان شرایط مالی و حکومتی شون رو از دست بدن ! این حکومت با همون ولایت فقیه و سرکوب شدید و دحالت دین در حتی مسائل خصوصی و رختخوابی مردم تغریف میشه ! راستش به نطر من هر کسی در این مثلا انتخابات شرکت کنه اول از همه به شعور خودش توهین کرده و دوم اینکه تمامیت این حکونت رو قبول داره چرا بیهوده روضه میخونی ؟ مگه جامعه بهائی جزوی از ایرانیان نیستند ؟ پس آقای گقتگوی تمدن برای اون بدبختها چکار کرد ؟ تازه بهائی ها اینقدر تو سری خور هستند که حتی هیچگونه مبارزه ای رو برای خقوق خودش دردینشون ندارن و مثل میسحی ها نشستن تا اکه سیلی خوردن اون طرف صورتشون رو هم بیارن جلو برای سیلی بعدی ! ولی حمهوری اسلامی ببین تا حالا جند تاشون رواعدام کرده و و .... کوی دانشگاه هم که در دوران آقای قبای شکلاتی اتفاق افتاد و اگه تو ی اینترنت سرچ کنی مبینی که بیشترین تعداد سنگسار زنان در دوران مثلااصلاحات اتفاق اقتاد شما مطمئن هستی طرقدار حقوق زنان هستی ؟ خاتمی چند بار از کشتار های دهه 60 وقتل عام ملی در سال 67 حرف زد ؟ نیک اهنک راست میگه چرا یک زئیس حمهور نباید اینقدر شهامت تداشته باشه که بتونه مثلا خط قرمز ها رو بیان کنه ؟ اون دیگه رئس جمهور نیست یک مترسکی هست که خامنه ای برای بقای بیشتر حکومتش بالا میاره و دیدیم که قبل از حتی نامزد شدن رقته پیش آقا برای احازه ؟!؟!؟ شما به اینها میگی اصلاح طلب ؟؟؟ " یه ایدئولوژیه که نیازمند عمله " این دیگه از اون حرفهاست که من تا حالا نشنیده بودم دوست من لطقن اول ببین تغریف ایدئولوژی چی هست بعد استفاده بکن از این لغت ! متاسقم که بگم خلایق هر جه لایق ! به شعور مردم توهین نکنید اگه بهر دلیلی که دارید هنوز دوست دارید که اخوندها سرکار باشند و به شدیدترن وجه مردم رو سرکوب کنند ( 30 سال هست که دران این کار رو میکنن ) دیگه لااقل خوشگلش نکنید و بهانه نیاورید ! کسی که با شهامت از هبتلر دقاع بکنه برای من با ارزش تر از کسانی هستند که با التماس و ناله از خاتمی دقاع میکنند !
موفق باشی


--
خورشید: ببین جی جان من دیگه از خط سوم جلو نرفتم چون اصلا تو نوشته من رو نخوندی. من کی نوشتم حجاب مساله زن ایرانی نیست؟ یه بار دیگه خوبه بخونی نوشته رو بعد بیای دوباره کامنت بذاری!

jay | February 20, 2009 6:35 AM


دوست عزیز
اتفاقا چون فارسی من زیادخوب نیست همیشه چند بار میخونم مخصوصااگر که بخوام کامنت هم بگزارم ! پس شما لطف کن و هم کامنت رو بخون و هم نوشته خودت رو دقیقتر بخون ! هرجا این علامت " هست نقل قول ازنوشته تو هست !

"یا مثلا خواستار لغو حجاب اجباری شن "
من نتیجه میگیرم که شما با حجاب احباری مشکلی ندارید !

" من مثل نیک آهنگ گیر به این نمی دم که چرا "اصلاح طلبا" دور و بر یه سری خط قرمزها نمی رن و خواستار حفظ وضع موجودن "
دوست من مگر ملت ایران مقز خر خوردن که باید یک دور باطل رو همش طی بکنن ؟ 30 سال کم نیست ؟ چون این اخوند خوشگل تره ..اون یکی خوبتر حرف میزنه اون یگی چرب زبون تره و ...و..و... خوب میشه فرق دیکتاتوری رو با انتحابات ازاد به بنده هم بگید ؟
کاشکی این ملت یاد بگیرن تاریح معاصر خودشون رو ..کاشکی این ملت مجبور بشن تاریخ 100 سال اخیر ایران رو دقیق بخونن و بعدش بیان از ملاها دقاع و یا بر علیه اونها بگند !


--
خورشید: ببین عزیز جان من دارم در مورد اینکه ایدئولوژی رفورم در مقایسه با انقلاب چطور می تونه عملی بشه تو شرایط ایران حرف می زنم. من گفتم اگه بخواد کسی رفورم کنه نمی تونه گیر بده به حجاب اجباری چون حجاب بخشی از هویت این حکومته و برای لغو حجاب اجباری باید انقلاب کرد. تو می تونی مخالف این حکومت باشی یا موافقش، مخالف حجاب باشی یا موافقش، موافق رفورم باشی یا اصلاحات. ولی این اصلا مساله این بحث من نیست. داشتم می گفتم اگه بخوای حجاب رو لغو کنی یا ولایت فقیه رو یا هرچیزی که هویت این نظامه، باید انقلاب کنی و اصلاحات فقط تغییر یک سری چیزا تو چارچوب وضع موجوده. برای همین نمی شه از کسی که اسم خودش رو گذاشته اصلاح طلب انتظار داشته باشی کار انقلابی کنه. اصلا ارزشیابی نکرده بودم چی خوبه چی بده. افتاد؟

jay | February 20, 2009 7:20 AM


راستی شما این رو خوندی ؟ کدوم اخوند مثلا اصلاح صلب و یا هر کوقت و زهر مار دیگه ای که اسمشون باشه ی در جمهوری اسلامی تضمین میکنه که دیگه شاهد این موارد نباشیم ؟

http://www.roozonline.com/archives/2009/02/post_11686.php


--
خورشید: ببین من دیگه نمی تونم یه چیزی رو تکرار کنم. خب معلومه از کسی که اصلاح طلبه نمی شه انتظار داشت این چیزا رو درست کنه. این چیزا با انقلاب و تغییر اساسی حکومت درست می شه. ولی چه ربطی داشت به بحث من آخه؟ اذیت می کنی ها.

jay | February 20, 2009 7:23 AM


مرسی اتقافا من همین رومیخواستم بدونم که خودت گفتی "خب معلومه از کسی که اصلاح طلبه نمی شه انتظار داشت این چیزا رو درست کنه. این چیزا با انقلاب و تغییر اساسی حکومت درست می شه."
به قول خودت " کاش به حداقل ها راضی نشیم..."
من هیج وقت در عمرم به حداقل ها راضی نبوده ام و نخواهم بود تا سرنگونی این حکومت هیجکاه پای صندوق های رای نخوهم رقت و هرگز هم کسی رو تشویق نمیکنم :-)
روز خوبی داشته باشی :-)


--
خورشید: حالا شد!

jay | February 20, 2009 7:57 AM


سلام وخسته نباشيد بار سومم بود به اين سايت مي اومدم و دفعات قبلي توجهي به مطالب نداشتم ولي اينبار خوندمشون واقعا جالب و قابل خوندن هستند
من شمارو لينك كردم تا ديگران هم از اين مطالب بي بهره نمونن شما هم اگر مايل بودي منو لينك كن خوحال ميشم
موفق و مويد باشيد

محمد عباسي | February 20, 2009 10:16 AM


نیگا کنا! بعضی از موضع گیریا و نظرا رو که میخونی می بینی که ملت هم دیگه نمیدونن اصلاح طلبی چیه; واقعن از کجا هم بدونن!؟ وقتی اصلاح طلباشون برنامه مشخصی ندارن و حاکمان اصول گراشون چنان رو گلوشون خوابیدن که تکرار وقایع رو به ماندن توی این خفگی ترجیح میدن بلکه یه نفسی تازه کنن. فقط امیدوارم که بازگشت خاتمی که بنظر منم یه مهره ی سوخته ست یه فضایی رو باز کنه تا دوباره جایی برای بحث های مدنی بشه. اونوقت بشه طلب برنامه کرد تازه! برای من و شما که تو ایران زندگی نمیکنیم، اگر چه که هر روز با ایران زندگی می کنیم، این حس خفگی و خستگی و فرسودگی هموطنان داخل کشور زیاد ملموس نیست. فقط سعی می کنیم درکش کنیم.

نارنگ | February 20, 2009 3:42 PM


man be khatami dobar ray dadam mahale ke baz behesh ray bedam. man rayam beine in dota Ahmadi nejad khahad bod. hadeaghal yek harfi ke mizane pash vaymise.

Sara | February 20, 2009 6:26 PM


سلام
پرشین بلاگرز «خبرخوان ایالات متحده» («گرافیکی» و «تکست»)؛ و «لیست و فید وبلاگهای فارسی ایالات متحده» را ارائه کرده است.

از پرشین بلاگرز و «خبرخوان ایالات متحده» که شما نیز در آن حضور دارید بازدید فرمائید.

http://persianbloggers.blogspot.com/2008/11/usa-p.html

کورش اسلام زاده | February 22, 2009 3:41 AM


بعضي مواقع آن‌قدر نزديك به حال‌وهواي ايران مي‌نويسي كه من ِ مخاطب،دوري جغرافيايي‌ات را نسبت به ايران حس نمي‌كنم.
پرانتز:به‌خصوص در مبحث ظريف «قحط‌الرجال».
...اما فراموش نكنيم كه تنها نام «خاتمي» به كابوس شب‌هاو روزهاي عده‌اي تبديل شده است!
توضيح:اسم اين جابه‌جايي را هم نمي‌توانيم «رُفرم» بگذاريم.چون اين‌جا مردم هستند كه خواهان تغيير روش‌اند...«رُفرم» زماني شكل مي‌گيرد كه خود حاكمان حكومت [با تغييرات روبنايي]،بخواهندمردم را آرام نگه‌دارند و باقي‌ماجرا...

ح.ش | February 23, 2009 3:20 PM


بسمه تعالی

همراه شو عزیز! همه با هم به سوی صندوقهای رأی برای پشتیبانی قطعی از سیّد بزرگوار: خاتمی


...


--
خورشید: آقای سنائی بقیه کامنتتون رو پاک کردم. وبلاگ من تابلوی تبلیغات نیست. این کار شما بیشتر ضد تبلیغه تا تبلیغ. لطفا دیگه از ای پیغاما نذارین اینجا.

Armin Sanaei | February 23, 2009 4:17 PM


خورشید چرا سانسور میکنی پیغامهای من رو؟

مگر من چه گفتم جز حقیقت؟ آیا شما منکر لیبرال دموکرات بودن شخص آقای خاتمی هستید و اعتقاد راسخ ایشان به لائیسیته را نادیده میگیرید؟

--
خورشید: سانسور چی چیه؟ می گم وبلاگ من بیلبورد تبلیغاتی شما نیست. وبلاگ دارین تبلیغاتتون رو تو وبلاگ خودتون بکنین. (اون تیکه لائیسیته هم که البته جک بی مزه ای بود!)

Armin Sanaei | February 24, 2009 8:38 AM


کاملا موافقم با دیدگاهتون. حرکت های انقلابی محکوم به شکستند و در عین حال به نظر می رسد که اصلاح طلبان این بار هم برنامه مشخصی ندارند. واقعا همین طور است. ممنون از نوشته تون. کاش ما فقط کمی...کمی قبل از عمل می اندیشیدیم.

مهسا | February 24, 2009 2:34 PM


خوشحالم بازم مینویسی خوندن وبلاگ تو هم هنوز یه مزه خاصی میده یه چیزی تو مایه گوش کردن به علی مردان خان و کدو قلقله زن

Arash | February 26, 2009 1:59 AM


سلام
مقاله ای در مورد انتخابات پیش رو نوشته ام

خوشحال می شوم بخوانید

آریا | March 2, 2009 6:21 PM


Post a comment




Remember Me?


 

RSS Feed
Add to Google Reader or Homepage